Tourettes syndrom?

Min mor berättade om en föreläsning hon var på, om tourettes syndrom med en man som själv led av det, och sedan spann vi iväg på ämnet tvångstankar och fobier när vi gick här och tittade på byxor. Jag har en del själv, och som påverkar mig dagligen faktiskt. Inte så dramatiskt men till viss del.
  • De mest extrema är väll min fobi för en viss typ av sked. Det är en speciell form som äcklar mig nått extremt. När jag ser en så ryser jag till och måste torka av mina händer på tröjan eller byxorna.
  • När jag sitter still så luktar jag alltid på ovansidorna av mina händer, och om de inte lukter rätt gnuggar jag läpparna mot dem till se gör det.
  • Jag måste knycka på nacken i bland annars känns det inte som om jag kan andas.
  • Om jag är på ett offentligt ställe och jag fastnar med blicken på någon så måste jag ge den personen en påhittad identitet.
  • Om en person har ett dammkorn, en ögonfrans eller något liknande som sitter i ansiktet måste jag antingen se till att det försvinner eller gå där ifrån. Om jag går brukar jag stänga ögonen, hålla för öronen och skaka på huvudet för då försvinner bilden ur mitt huvud också. Det gäller allt jag stör mig på.
Call me crazy! :D
Har ni några tvångstankar eller fobier?

Pelle Sandstrak har skrivit en bok om sin sjukdom, Mr Tourettes och jag, och det kommer också bli en film.
//Natasha


Kommentarer
Postat av: <3

massor=/

2011-02-05 @ 23:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0